Menu
Dzisiaj jest: 28 Czerwca 2017    |    Imieniny obchodzą: Florentyna, Leon, Ireneusz

Podróż do przeszłości

{phocagallery view=category|categoryid=355|
imageid=8126|limitstart=0|limitcount=1|
detail=0|displayname=0|displaydetail=0|
displaydownload=0|namefontsize=25|namenumchar=3}

W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Bliżej Mickiewicza i Reymonta” dnia 28.05.2011 r. z opiekunami K. Brzóską, B. Seidlerem i G. Lubawą wybraliśmy się do Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.
Dlaczego akurat tam? Jak się później okazało wiele było ku temu przesłanek.

Twórcy tego projektu – wychowawcy gr. II, chcieli nam przybliżyć postać pisarza Władysława Reymonta, który za powieść „Chłopi”, pisaną w latach 1901–1908, otrzymał Nagrodę Nobla. Jego dzieło ukazuje życie społeczności zamieszkującej wieś Lipce na przestrzeni czterech pór roku. W okresie, w którym Władysław Reymont pisał „Chłopów”, tematyka chłopska była bardzo popularna w sztuce i literaturze. Zatem mogliśmy podczas wycieczki do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego, potocznie nazywanym „dużym skansenem”, zobaczyć, jak wyglądała wieś w XVIII i XIX wieku.
Co prawda zaprezentowane w Dziekanowicach rekonstrukcje tradycyjnego budownictwa chłopskiego, dworskiego, sakralnego i folwarcznego są przeniesione z różnych stron Wielkopolski i nie pochodzą z Lipiec Reymontowskich, ale w zupełności urzeczywistniają obraz wsi polskiej tamtego okresu. W większości tych obiektów eksponowane są wystroje dawnych wnętrz i obejść.
Spacerowaliśmy wśród pól i między muzealnymi zagrodami. Zobaczyliśmy jak wygląda wyposażenie starej kuźni, zaszliśmy do chałupy chłopskiej, później przysiedliśmy na ławeczkach w wiejskim kościele. Podziwialiśmy stojące na wzgórzu różne typy wiatraków, skąd rozpościerała się wspaniała panorama jeziora Lednica. Zajrzeliśmy do wnętrza osiemnastowiecznej kaplicy, by w końcu, zaczerpnąwszy nieco atmosfery dworu, móc odpocząć w otaczającym go parku.
Następnie udaliśmy się z naszym przewodnikiem p. Mirosławem Dudko do Ostrowa Lednickiego. Przepłynęliśmy promem na wyspę jeziora Lednica. Tam, jak się okazało, znajdują się pozostałości wczesnośredniowiecznego grodu zwanego właśnie Lednicą lub Ostrowem Lednickim, związanego z czasami panowania pierwszych władców z polskiej dynastii piastowskiej, Mieszkiem I i Bolesławem Chrobrym. Za panowania Mieszka i Bolesława Chrobrego Ostrów był jednym z głównych ośrodków obronnych i administracyjnych Polski. W części południowej wyspy Mieszko I wzniósł okazałą kamienną budowlę. Do dnia dzisiejszego widoczne są pozostałości w postaci murów, miejscami dochodzących do 3 m wysokości. Kompleks obronny był połączony ze stałym lądem drewnianymi mostami. Pod koniec lat 80-tych XX wieku w obrębie ruin odsłonięto misy basenów chrzcielnych, co może wskazywać na to, iż właśnie tutaj, na Ostrowie Lednickim w 966 roku miał miejsce chrzest.
Wszystkich, którzy nie mieli okazji być w Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, serdecznie zapraszamy; na pewno jest warto zwiedzić mały i duży skansen.

W imieniu wycieczkowiczów
G. Lubawa

{phocagallery view=category|categoryid=355|displaydownload=1|detail=1|displaydetail=0|displayname=0}{backbutton}